pokok anggur dah layu

Assalamualaikum...........

Pada hari ini, pokok-pokok anggur yang saya telah tanam hampir sebulan akhirnya jatuh rebah ke tanah... mungkin saya lupa nak siram , nak bercakap dengan dia...

hahaha, bagi yang tidak faham, meh saya pahamkan... sebenarnya saya dah dapat kerja... jadi terpaksa lah pengurusan ladang aggur tu saya bagi kat orang lain, tapi malangnya tak ada orang dah nak mewarisi pengurusan ladang anggur tu... jadi pokok anggur saya pun merajuk, dia pun melayukan diri dia sendiri... tengok aku, cerita pasal pokok anggur pun boleh cerita. but, tiba-tiba terfikir... kat Malaysia boleh tanam anggur ke? bukan anggur nie bukan buah-buah tempatan? kalau ada kat Malaysia dia tanam kat mana? setahu saya anggur nie jat France.. betul tak? 

Okay, kita balik kepada topik.. kawan mak saya punya adik, ada private nursery, i guess so..... then mak saya pun try minta, pastu kawan dia kata oke... jadi kitchen helper.. saya tak kisah pun jadi apa-apa, asal gaji mashhhuuukkkk~ 

Ketika daku di buai mimpi yang indah, ketika prince charming datang melutut di hadapanku, bersama cincin yang bertatah dengan berlian sebesar biji durian... *hiperbola gila*

ma : jom pergi tempat tu, nak tengok-tengok tempat
me : *tempat apa pulak nie? sambil menggosok mata* ha??
ma : dah dapat dah kerja dekat nursery tu, jom lah pergi tengok tempat kejap.
me : yes mom~

Dengan langkah yang longlai, pergi jugak lah ke tempat tersebut....then my mouth become like this - O

wow! private nursery kan... seriusly, cantik, clean, and sangat besar! then ada akak yang datang kat kami, ingat kan nak interview.. rupa-rupanya dia tanya jawatan apa yang nak... wow! dah lah tak yah interview.. boleh pulak di tanya jawatan apa yang nak.. boleh tak saya kata nak jadi MANAGER kat sini~ hahaha, memang dapat makan penampar free lah aku kan? 

akak : nak jawatan apa?
me : saya tak kisah
akak : kita ada dua jawatan kosong, satu kitchen helper and satu lagi assist. teacher.. so maybe awak boleh 

          assit. teacher. permulaan gaji RM 800. okay?
me : okay. *dalam hati, amboi besarnya gaji! permulaan pulak tu dia kata*


then esok saya boleh lah mula bekerja, TETAPI! start kerja pukul 7.30! heyyyy! ingat dah tak pergi sekolah boleh lah relax-relax , ni kena bangun sama awal dengan orang yang pergi sekolah... tapi okaylah, tak adalah balik sampai malam.

okay done~ i wish you a good luck kepada sesiapa yang tak dapat kerja lagi... seperti entry-entry saya yang lepas punya lah susah untuk dapat interview kerja.. dan kerja-kerja yang saya interview itu pula kerjanya sampai ke malam, dan gajinya pun tidak sebesar gaji yang ditawarkan oleh tempat yang bakal saya bekerja ini. 

hikmahnya di sini, Allah dah sedia yang terbaik untuk kita. mungkin banyak yang kita tempuh, untuk tahu kemanisan yang bakal kita rasai nanti.. maksudnya.. kalau kita terus dapat apa yang kita nak.. kita just.. ohhh okay... tapi bila kita dah tempuh macam-macam perkara untuk dapat apa yang kita nak baru lah kita tahu... wahhhh bestnya! so smile okay..... :) In Shaa Allah..... 

No comments: